Historie okružních plaveb je plná velkých okamžiků - Okružní plavby
Jste zde:
Okružní plavby
Magazín

Historie okružních plaveb je plná velkých okamžiků

Oasis of the SeasSvětová pandemie koronaviru v podstatě zastavila všechny velké výletní lodě. Není to ovšem poprvé, co se odvětví okružních plaveb ocitlo takřka na suchu. A jedním dechem dodejme, že vždy se z nelehké situace dokázalo vrátit do bezpečných vod. Věřme, že tomu nebude jinak ani po aktuální zdravotnické krizi a připomeňme si nejdůležitější milníky v dějinách osobní mořeplavby.

Za dvě desetiletí na přelomu tisíciletí se délka výletních lodí zvětšila o třetinu (z 268 na 360 m), šířka se téměř zdvojnásobila (z 32,2 na 60,5 m) stejně jako kapacita (z 2 744 na 5 400 pasažérů) a tonáž ztrojnásobila (ze 73 000 na 225 000 BRT). Zažíváme boom okružních plaveb, ovšem jejich historie se začala psát mnohem dříve, takřka před dvěma staletími.

Za vlaštovku nad hladinou výletního cestování po mořích můžeme považovat založení Black Ball Line roku 1818 pro pravidelné plavby z Evropy do Severní Ameriky. Jako první lodní linka se kromě vlastní přepravy starala i o pohodlí svých pasažérů. Básník K. H. Mácha byl v té době osmiletý hošík…

Skutečné zrození prázdninových plaveb se datuje do roku 1822, kdy „Poloostrovní a orientální paroplavební společnost“ začala vozit klienty mezi Anglií a Pyrenejským poloostrovem. O 20 let později už její lodě vyplouvaly výhradně za účely oddechu do Atén, na Maltu či k Gibraltaru.

Vrcholné okamžiky dějin výletních plaveb

Na úspěchu plaveb se podílela též modernizace plavidel a zlepšování služeb na palubě. Loď SS Valetta premiérově použila elektrické osvětlení a SS Ravenna disponovala kompletní ocelovou nástavbou.

Svým dílem přispěla i média. O výletních plavbách nadšeně referoval spisovatel Mark Twain, noviny si nenechaly ujít plavbu německé lodě „Augusta Victoria“ Středomořím s řadou celebrit v roce 1891. A British Medical Journal o 6 let později napsal, že plavby poskytují „příležitost pro obnovení zdraví“.

Zlatý věk plaveb nastal dokončením první ryze výletní luxusní lodě „Princezna Victoria Luisa“ (1900). Jestliže roku 1896 existovaly jen tři luxusní lodě pro plavby mezi Evropou a Amerikou, o deset let později už jich bylo sedm. Mezi nimi Teutonic a Majestic společnosti White Star Line, která se spolu s Cunard Line stala tahounem celého odvětví.

Okružní plavby jako dovolená na moři v televizi

Po rychlém rozvoji však přišel strmý pád. Postarala se o to tragédie Titanicu (1912) a hlavně první světová válka. A s příchodem velkých dopravních letadel v roce 1958 se zdálo, že s námořními plavbami je definitivní konec. Dnes už lodě k mezikontinentálnímu cestování nevyužívá nikdo.

Společnost Cunard Line se svou lodí Queen Elizabeth 2 se nevzdala. Plamen nového zájmu o luxusní námořní plavby se podařilo zažehnout díky propagaci a účasti známých umělců, ale také zásluhou seriálu Love Boat (1977–1986). Plavby popularizoval jako romantickou dovolenou pro páry.

A tak přichází éra tzv. megalodí, trvající dodnes. Na jejím počátku byla Sovereign of the Seas (1988) s atriem, kasinem, bazénem a prosklenými výtahy. Kromě zvyšování kapacity je zásadní především vzrůstající množství zábavy na palubě. Obří plavidla třídy Oasis (Royal Caribbean), Diadema (Costa Cruises) a Fantasia (MSC) s desítkami atrakcí jsou v podstatě plujícími hotelovými resorty.